21 trendów graficznych na 2021!

Mijający 2020 rok był jak nieplanowana przejażdżka rollercoaster’em. Obnażył naszą ludzką niemoc, uświadamiając nam, że nie nad wszystkim panujemy. Przypomniał, skąd czerpać moc, by radzić sobie w zaskakujących czasach. Wykreował nowych bohaterów. Uzmysłowił nam jak bardzo potrzebujemy kontaktu z naturą, ze sobą nawzajem. Jak bardzo cenimy sobie swobodę działania, wolność i kreatywność!

Dynamika tych przemian objawiała się w sferze wizualnej, poprzez design, szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Z tej podróży, w górę i w dół, wyłoniły się trendy, które będą towarzyszyć nam w 2021 roku. Czas na mały przegląd. Dobrze wiedzieć z czym wchodzić w Nowy Rok!


1. Społecznie zaangażowani

2020 uświadomił nam, jak wiele musimy zmienić w naszym stylu życia. Wyraźnie wskazał, o co naprawdę warto się zatroszczyć i walczyć (służba zdrowia, kryzys klimatyczny, prawa i wolności obywateli). Nie sposób manifestować ważnych społecznie przekazów bez wsparcia graficznego, a ponieważ ich tematyka dotyczy nas wszystkich oraz losów naszej planety, nie dziwi ogromne zaangażowanie ze strony projektantów. Ten trend utrzyma się nie tylko w 2021 roku, ponieważ stoją przed nami wyzwania przyszłości, z którymi musimy się uporać i w których powinniśmy uczestniczyć! Naczelną rolę odegra w najbliższych latach podnoszenie świadomości społecznej. A obraz jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi przekazu.


2. Z tęsknoty za naturą

Drugim z reaktywnych trendów, jaki uwidocznił się wyraźnie w 2020 i potowarzyszy nam z pewnością przez 2021, jest inspiracja naturą, jej kształtami, paletą barw, fakturą. Ze swoim naturalnym światłem, stonowaną paletą ziemistych barw, gradientów idealnie współgra z wciąż aktualnym minimalizmem, o którym z pewnością za chwile. To nie jest trend, który wyłonił się w mijającym roku, jednak 2020 okazał się być decydującym, przede wszystkim przez wzgląd na ograniczenia związane z pandemią, na izolację i wielką tęsknotę za kontaktem z naturą. To, czego nie możesz doświadczyć na żywo, może dostarczyć Ci obraz, opakowanie produktu


3. Minimalizm kolorystyczny

Minimalizm króluje na wszystkich polach od wielu lat i nic nie zapowiada upadku tego trendu. Wręcz przeciwnie, jesteśmy już tak obyci z naturą minimalizmu, że instynktownie wybieramy strony czy produkty w tym właśnie stylu, o zredukowanej do maksimum zawartości elementów, o czystym, klarownym, czytelnym i wyrazistym przekazie. Dotyczy to tak stron internetowych, jak i gadżetów, odzieży, biżuterii itd. Minimalizm wniknął w nasze gusta, wydawać by się mogło, na stałe. W 2021 objawi się również w minimalizmie kolorystycznym, jest bowiem coś kojącego w braku kolorów, gdy na co dzień zalewa nas feeria barw. Jest również coś dobitnego w przekazie wizualnym opartym jedynie na kontraście biel-czerń. 2021 potrzebuje tak ukojenia, jak i wyraźnie przebijających się przez zalew obrazów, form przekazu.


4. Symbole mocy!

O tak! Czasy wołają o symbolikę, ochronne talizmany, zwrot ku korzeniom, poszukiwanie sensu. Nie dziwi więc silna tendencja powrotu do symboli, talizmanów, ikon, które zapewniają poczucie mocy, rozwoju i wsparcia. W 2021 symbole te przemawiać będą głównie siłą swojej prostoty.


5. Autentycznie!

Czyli trend, który z roku na rok rośnie w siłę. Zmęczeni stock’owym, wystudiowanym światem reklamy, nie reagujemy już na wyidealizowany a wręcz karykaturalny już obraz. Za serca chwyta nas autentyczność, która w w projektach w 2021 jeszcze dosadniej przejawi się w celebrowaniu różnorodności, naturalności, unikalności. Czy to nie piękne?


6. 3D

3D – żadna nowość, ale fakt, robi się coraz ciekawiej! Dlaczego? Bo w sukurs idą mu technologie. Za sprawą szybkiego rozwoju systemów i oprogramowań projektanci mogą tu sięgać po więcej i więcej, łącząc ze sobą 3D, video, zdjęcia, ilustracje, animacje, a wszystko po to, by wyróżnić się na tle innych. Te przykuwające uwagę wizualizacje nie tylko angażują widza, ale też istotnie wpływają na współczynnik odrzuceń!


7. Emoji 😍

Emotikony są już naszym stałym towarzyszem. Nadają emocji korespondencji, rozjaśniają nastrój, zachęcają do interakcji. Z pewnością nas szybko nie opuszczą, a raczej staną się wyzwaniem dla projektantów. Jak się odróżnić, gdy coś jest wszędzie? Jak zaskoczyć nowym zastosowaniem? Mamy nadzieję, że 2021 zrobi nam nie jedną emoji-niespodziankę 🤩


8. Graficzny iluzjonista

Co tu dużo mówić? Wystarczy spojrzeć? Trudno oderwać wzrok, prawda? I w tym tkwi moc graficznej iluzji. Wciąga widza zaskarbiając sobie na dłużej jego uwagę. Efekty tego typu szczególnie odnajdą się w projektach związanych z ruchem, czy z duchowością, ale nie tylko. Również, gdy zależy Ci po prostu na wyróżnieniu. Jednak kluczowe w zastosowaniu jest wyważenie efektu, tak by nie przemęczyć widza. Mimo to 2021 będzie rokiem graficznych iluzji.


9. Typografia 3D

Tempo z jakim rozwija się sztuka tworzenia typografii najlepiej obrazuje poziom innowacji w projektowaniu graficznym. Już 2020 przyniósł nam niesamowite projekty typograficzne, oparte o najrozmaitsze z dostępnych technik. Na 2021 prognozuje się rozwój typografii 3D. My wprost nie możemy się doczekać!


10. Typograficzny chaos

Wokół typografii, jak widać, wiele się dzieje. To nic nowego, nie mniej jednak szalenie inspiruje. W typografię wdziera się chaos. Brak wyrównania czcionki, pomieszanie liter, słów, łamanie wszelkich, przyjętych zasad. Co może bardziej odzwierciedlać dzisiejsze czasy? Tak, chaos typograficzny wpasowuje się idealnie w 2021.


11. Woksel art

Skoro już jesteśmy przy 3D, spójrzmy koniecznie na woksel, czyli najmniejszy element przestrzeni w grafice trójwymiarowej. Z pewnością rozpoznajesz go z Minecraft’a. Jest rozpoznawalny porównywalnie do klocków Lego. Technika ta łączy w sobie dziecinną prostotę, ze stylem retro, zachowując przy tym niesamowicie nowoczesny charakter. W 2021 z pewnością jej nie zabraknie!


12. Styl rodem z kreskówek

Wyrazistą alternatywą dla minimalizmu, elegancji, czy też doskonale obrobionego 3D jest klasyczna, niezapomniana kreskówka. Mimo, że z długim stażem, to dzięki zastosowaniu najnowszych technologii, świeża, radosna, wywołująca uśmiech odbiorcy i pozytywne skojarzenia z marką. Tak! Postaci z kreskówek zostaną z nami, co więcej, nabiorą swoistego charakteru. Wystarczy spojrzeć na przykłady 🙂


13. Nieoczywiste postaci

Skoro już o postaciach, to ciekawym trendem, jaki się właśnie się rozwija, jest tworzenie nieoczywistych bohaterów marki. Im więcej osobowości uosabiają postaci, tym bardziej stają się niezapomniane. A na tym przecież nam zależy. Łatwo opowiedzieć historię, ale co zrobić by była zapamiętana? Tu nie ma nad czym deliberować, przykłady mówią same za siebie!


14. Nowa psychodelia

Psychodelia korzeniami sięgająca lat 60-tych, halucynogenów, twórczych eksperymentów i wolnościowych ruchów społecznych, dziś znów, nie przez przypadek raczej, powraca w przesadnej kolorystyce i intensywnie zawiłej abstrakcji, sprawiając, że nie ma dwóch takich samych spojrzeń na dzieło. Osadzona w symetrii sugeruje, że nawet w najbardziej nonsensownych okolicznościach, możemy czuć się ugruntowani.


15. Retro futuro

Retro futuryzm – trend, który w 2021 za zadanie ma przenieść nas do starych dobrych czasów, które dopiero nadejdą? Tak, brzmi to dość zabawnie. A jednak futuryzm sprzed lat powraca, niosąc pokłady optymizmu i wiary w wyobraźnię człowieka i postęp.


16. Surrealizm

Surrealizm powraca. Dlaczego? Jest z pewnością reakcją na czasy, jakich doświadczamy, pozbawione logiki, często wręcz absurdalne. Wyraża niepokój artystów poprzez surrealistyczne kolaże, łączące w sobie elementy, w normalnych okolicznościach ze sobą niepowiązane. Te wciągające, zapraszające do kontemplacji, irracjonalne kompozycje niosą, czekający na odkrycie, przekaz.


17. Sztuka piękna vs Design?

Być może od jakiegoś już czasu obserwujecie zacieranie się granic pomiędzy sztuka piękną a użytkową. Jednak 2021 ma być przełomowy pod tym względem. Projektantów coraz częściej inspiracją pociągnięcia pędzla czy abstrakcyjny ekspresjonizm. Niewątpliwie w jeszcze większym zakresie techniki malarskie trafią na półki i ekrany, a produkty będą przypominać dzieła z galerii sztuki.


18. Komiks i Pop art

W 2021 powrócą by inspirować żywymi, ziarnistymi kolorami oraz wyrazistą linią komiksowej akcji. Zrodzone w erze prymitywnych technologii, wyróżniają się dziś na tle nowoczesnych, minimalistycznych trendów, za sprawą półtonów, uproszczonego cieniowania kropkami, ziarnistej faktury i głębi.

19. Złoto!

Metaliczne efekty w projektowaniu wciąż rosną w siłę, a na ich czele złoto w każdym możliwym wydaniu, które idealnie wpisuje się w minimalistyczne tendencje projektowe.W 2021 z pewnością będziemy obserwować złoto w dwóch osłonach. Dla podkreślenia luksusowego charakteru produktu oraz w połączeniu z innymi surowcami na najrozmaitsze, kreatywne sposoby, dla podkreślenia ich nowoczesności!


20. Ziarno i rozmycie

Gradienty i przejścia to dla Ciebie nic nowego? I owszem! Czym więc ma zaskoczyć nas kolejny rok? 2021 nasyci gradienty nastrojem i to niekoniecznie tym pogodnym. Mieszanina kolorów z intensywnym rozmyciem i szczypta ziarna sprawi, że to co ulotne nabierze bardziej rzeczywistego charakteru.


21. Monochromie i bichromie

Są idealnym rozwiązaniem dla projektantów, którzy chcą w efekcie tła zawrzeć więcej, dają poczucie harmonii i umożliwiają tworzenie spokojnych motywów dla witryn, dających poczucie spójności. 2021 może wymagać od artystów tworzenia projektów, które dadzą poczucie wytchnienia, relaksu, i tutaj bichromie i monochromie idealnie się odnajdą.


Gotowa/y na 2021?

Po 2020 roku wszyscy dobrze wiemy, jak niepewne jest prognozowanie zmian. Jednak liczymy na to, że większość z wyżej opisanych urzeczywisni się, bo są ku temu solidne podstawy. Powyżej wymieniony TOP TRENDY są po to byś mógł się szybko w nich odnaleźć, by Ciebie zainspirować, przekonać, sprowokować do dyskusji – it’s up to You – to zależy od Ciebie!

Razem
0
Udostępnienia
Podobne Artykuły