Jak pozyskać Klienta w branży kreatywnej?

https://pl.pinterest.com/pin/275915914658225876/

Współpraca z Klientami PrintUp, to dla nas nieustające źródło inspiracji. Dzięki Wam wciąż się rozwijamy i dla Was chcemy być najlepsi. To Wy jesteście inicjatorami nowości i zmian w naszym sklepie. Od Was też dowiadujemy się o trudnościach w branży kreatywnej. Jedną z nich jest bez wątpienia, pozyskiwanie nowych Klientów. Zatem, zamiast zmieniać się w wujka dobrą radę, postanowiliśmy rzucić inne światło na ów temat. Poniżej znajdziecie dane z bardzo ciekawego, wprawdzie nienowego, ale wciąż bardzo aktualnego raportu przeprowadzonego na 565 podmiotach z branży reklamowej (freelancerzy oraz małe agencje). Co ciekawe, ale może niezbyt zaskakujące, jest to, że branża kreatywna pozyskuje Klientów… kreatywnie 😉

Zaczynamy.

W wyniku uzyskanych w badaniu ankietowym odpowiedzi, okazało się, że pozyskiwanie Klientów można podzielić według tego, kto jest aktywną stroną przy pierwszym kontakcie. I tak oto wygląda podstawowy podział:

Metody mające na celu pozyskanie Klienta

Działania, dzięki którym Klient przyjdzie do Was sam

Poniżej znajdziecie dokładniej opisane przykłady metod i działań wykorzystywanych w branży kreatywnej.

Metody mające na celu pozyskanie Klienta

Budowanie bazy  – niby oczywiste, a jednak często brakuje na to czasu. Nie mniej jednak, dobrze zbudowana i aktywna baza, to klucz do sukcesu.

Cold calling – telefon do niespodziewającego się rozmowy z nami potencjalnego Klienta. Im lepszy talent sprzedażowy osoby wykonującej telefon, tym lepszy efekt. Dużo zależy też od bazy, do której dzwonicie.

Mail – tradycyjnie, indywidulanie, z imieniem i nazwiskiem Klienta. Długo lub krótko. Na szybko lub z zastanowieniem. Różnie,  ale na pewno kreatywnie.

Masowy Mailing, kampania e-mailingowa – wysyłacie maila z platformy mailingowej, na raz, do wielu Klientów. Zasięg duży i przy dobrej bazie, efekt może być na poziomie zwrotu 2-3%. Narzędzi (i to bezpłatnych) jest wiele. Masową wysyłkę można obecnie personalizować, automatyzować i jeszczebardzejować, również za darmo.

Odwiedziny u Klienta  – szalony pomysł, ale cóż, do odważnych świat należy. Niektórzy z Was z dużym sentymentem wspominają ten sposób pozyskiwania Klienta i co ciekawe, sposób na pozyskanie ciekawych realizacji.

Odwiedziny wydarzeń branżowych  – warto bywać, nie tylko, aby pozyskać zlecenia (chyba, ze lubisz rozmawiać tylko  pracy), ale na pewno w celu poprawienia zasięgów offline i zbudowania świadomości marki.

Obecni i powracający Klienci – ostatnio zamawiał Pan wizytówki rok temu, może warto pomyśleć nad ich odświeżeniem. Nowe logo? Ulotki z nowym menu? Czasem warto zaproponować obecnym Klientom szersze spektrum usług, a byłym po prostu o sobie przypomnieć.

Udział w konkursach – tutaj zalecamy rozwagę, niestety wiele z takich wydarzeń jest po prostu nieuczciwie zorganizowanych. Konkursów szukaj w sprawdzonych źródłach, na przykład tutaj.

Działania, dzięki którym Klient przyjdzie sam

Portfolio, własna strona– również podstawa, ale zdarza się, że w natłoku 3Z (zajęć, zadań, zleceń) brakuje czasu na pomyślenie o własnym wizerunku. Życie, po prostu życie.

Portfolio na stronach przeznaczonych na portfolia – teoretycznie tańsze i być może szybsze rozwiązanie niż przygotowywanie własnej strony od podstaw. Ograniczeniem jest korzystanie z istniejącego szablonu twórcy danej strony. Na ten moment rozwiązań (również bezpłatnych) jest wiele: Behance, Dribble, czy nawet DeviantArt to tylko kilka propozycji.

Portale społecznościowe – większość opcji dostępna bezpłatnie, dużo odbiorców, szybkość wykonania. Na ten moment obecność obowiązkowa: Facebook (nie wypada nie mieć), Instagram, Pinterest, LinkedIn.

Budowanie własnego wizerunku – to trochę bardziej złożony temat, długofalowy, angażujący. Zdarza się, że prowadzicie bloga (my też!) w imię zasady: „content is king”. Udostępniacie swoje projekty na branżowych stronach (jako studium przypadku na przykład). Jeśli lubicie publicznie występować – bierzecie udział w konferencjach jako prelegent. Bierzecie udział w konkursach branżowych (i wygrywacie ;P ). Tworzycie rzeczy „na boku”, tylko do swojego portfolio (nie każda praca z Klientem jest na tyle inspirująca i ciekawa, czy też po prostu jawna, aby się nią pochwalić). Uczestniczycie w projektach Pro Bono. Możecie też sami zorganizować event online i zaprosić na niego potencjalnych Klientów. A jeśli już Wasza marka istnieje w świadomości Klienta, możecie zostać zaproszeni do przetargu, czyli zamkniętego konkursu, organizowanego przez większe firmy aktywnie poszukujące wykonawców.

Polecenia – najcenniejsza, najskuteczniejsza, najbardziej satysfakcjonująca opcja.

Ogłoszenie w katalogu branżowym – odpłatnie lub nie. Jeśli nieodpłatnie, to na pewno warto, bo jedyna inwestycja to czas.

Kreatywny freestyle – wielki baner na wiadukcie? A może podbijający social media viral? Ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Hasło przewodnie tego pomysłu, to: POKAŻ SIĘ!

Artykuł powstał za zgodą autora raportu i materiałów z nim związanych.

Film, podsumowanie w liczbach oraz sylwetkę autora znajdziesz TUTAJ

Razem
2
Udostępnienia
Podobne Artykuły