Szybkimi krokami zbliża się wiosna, a z nią ciepłe dni. Organizatorzy targów i eventów, coraz śmielej patrzą w przyszłość. Pojawiają się też nowe możliwości wystawiennicze, a to oznacza, że już czas najwyższy zamówić materiały uzupełniające branding firmowy. W poniższym artykule przyjrzymy się najpopularniejszemu rozwiązaniu, jakim jest roll-up. Znany i chętnie wybierany system wystawienniczy, ceniony jest głównie ze względu na dużą mobilność, łatwość montażu, a także trwałość. Zrealizowany z odpowiednio dociążoną kasetą, może stanowić reklamę tymczasową również na zewnątrz, pod warunkiem, że pogoda tego dnia będzie sprzyjała. Najczęściej jednak roll-upy możemy spotkać wewnątrz pomieszczeń – na przykład na targach, w budynkach, a także pod namiotami eventowymi. Warto mieć roll-upy w swojej ofercie, ponieważ projektowanie ich jest bajecznie proste, a ryzyko popełnienia błędu, również dla początkującego grafika – niewielkie.
Przejdźmy zatem przez dobre praktyki projektowe, które dla jednych będą miłą powtórką, a dla innych mini-poradnikiem w realizowaniu pierwszych projektów.
Zadbaj o grafiki odpowiedniej jakości.
Chociaż roll-upy przenaczone są do oglądania z pewnej odległości, warto zadbać o poprawne, dobrze wydrukowane grafiki w odpowiedniej rozdzielczości. Przyjmuje się, że rozdzielczość minimalna, to 300 DPI. Szczególnie, że na roll-upach najczęściej pojawiają się duże obiekty, aple, czy też fonty. Zatem zanim zdecydujesz się na umieszczenie grafiki czy zdjęcia na projekcie – koniecznie sprawdź, czy ma minimalnie 300 DPI rozdzielczości.
Widoczność i czytelność.
Warto zawsze mieć w pamięci, że roll-up funkcjonuje w pewnej przestrzeni, która może rozpraszać odbiorcę. Dobrą zasadą jest maksymalne uproszczenie projektu: zamieszczenie dużego logotypu, hasła reklamowego, ewentualnie danych kontaktowych oraz atrakcyjnej grafiki. Wzrok odbiorcy prawdopodobnie wędrował będzie od środka w dół, następnie w górę. Zatem, to właśnie na środku powinny znaleźć się najważniejsze informacje. Zdecyduj się na proste fonty, kontrastową kolorystykę, czytelne z większej odległości treści.
Składowe projektu.
W dużym uproszczeniu, na projekcie roll-upa powinny znaleźć się:
- logotyp, logo firmy
- slogan, claim, hasło reklamowe,
- kontakt, namiar,
- grafika.
Oczywiście nie jest to uniwersalne rozwiązanie dla wszystkich, dlatego warto w pierwszej kolejności zastanowić się nad funkcją konkretnego roll-upa (czyli, czemu ma służyć). Staraj się unikać długich zdań, opisów usług. Roll-up nie jest medium, na którym przedstawia się szczegółowo ofertę. Jego zadaniem jest przykuć uwagę odbiorcy, przyciągnąć go do stoiska, oznaczyć właściwie miejsce (tu jest stoisko z serami, a tu możesz zakupić nieruchomość).
Odpowiednie hasło.
Maksymalnie zwięzłe, skrótowe, czytelne i zrozumiałe. Może być to claim firmy, który często występuje z logo. Niekiedy hasło wspiera krótkoterminową akcję promocyjną, zatem może być zupełnie odmienne od głównego przekazu. Idealnie jeśli mieści się w jednym wersie lub jest ładnie zaprojektowane typograficznie.
Logo na górze.
Sprawdzoną i popularną praktyką jest umieszczanie logotypu na górze projektu. Tam też odbiorcy go szukają, sprawdzając, z jaką firmą mają kontakt. Jeśli jednak Twój projekt wymaga innego umiejscowienia – zrób to, lecz zadbaj o widoczność i czytelność. Dobrze, jeśli logo będzie widoczne z większej odległości.
Dane kontaktowe.
Warto dodać na roll-upie dane kontaktowe lub nawet kod QR z wizytówką firmy. Jeśli nie wymaga tego prawo, lepiej postawić na mniejszą ilość danych: adres, adres email, czy telefon. Niekiedy wystarczy adres strony www lub adres email.
Uwaga na biały pasek od dołu.
Jeśli projekt roll-upa nie ma białego tła, to warto pamiętać, aby przygotować roll-up zgodnie z makietą. Tło, z nieistotnymi grafikami powinno znaleźć się na obszarze brutto. W przeciwnym wypadku, nadmiarowy materiał bez zadruku – będzie wystawał od spodu w postaci białego paska.
Inaczej.
A gdy poczujesz się pewniej w projektowaniu roll-upów, połącz swoją kreatywność z funkcją użytkową produktu. Może trzy zupełnie odrębne projekty będą stanowiły całość? A może warto zaskoczyć odbiorców dwiema odsłonami tej samej reklamy – przy wykorzystaniu jednej kasety, która pomieści dwa wkłady?
Roll-upy znajdziesz w ofercie PrintUp tutaj: