Jak zrecyklingować nieaktualne materiały drukowane? Ten przykład do HIT!

Z czym kojarzy się Tobie biblioteka? Z wszechogarniającą ciszą? Z uprzejmą panią bibliotekarką, w okularach, w kaszmirowym sweterku i z koczkiem? Z brakiem wydatków na marketing? A o czym pomyślisz, jeśli dodatkowo powiem Ci, że jest to biblioteka miejska w maleńkiej turystycznej chorwackiej miejscowości Poreč? Otóż w owej bibliotece został przeprowadzony event, zachwycił osoby głosujące w bardzo prestiżowym konkursie European Design Awards tak bardzo, że wydarzenie to zdobyło nagrodę publiczności (złoto) oraz brąz w finale głosowania przez jury? Event biblioteki? Jak to w ogóle możliwe?

Ale od początku.

Jesienią 2020 r. na Świat spadła kolejna fala pandemii, co wiązało się z tym, że ciężko pracujący w sezonie turystycznym mieszkańcy śródziemnomorskiej miejscowości Poreč nie mogli nigdzie wyjechać, wynagradzając sobie tym samym trudy pracy z turystami. Studio Sonda wraz z miejską biblioteką postanowili więc umożliwić mieszkańcom podróżowanie wolne w 100% od covid-19. Hasłem przewodnim całej akcji był cytat Anny Quindlen:

„Books are the plane, and the train, and the road. They are the destination, and the journey”

(A.Q. „How Reading Changed My Life”)

Celem nadrzędnym eventu było pozyskanie dla instytucji większej ilości czytelników, a tym samym – wzrostu ilości wypożyczanych książek, a także poprawienie pr-u biblioteki, która w oczach klientów uchodzić ma za obiekt bardziej otwarty, wsłuchujący się w potrzeby czytelników. Na czas eventu, biblioteka zamieniła się w biuro podróży, a strona www w system rezerwacji wycieczek. Organizatorzy wykorzystali wydrukowane już plakaty realnych biur podróży, dodając przy destynacji propozycje lektury oraz kod QR, które linkowały do danej pozycji. W ten sposób użytkownicy mogli podróżować do Grecji (Iliada i Odyseja, Homer), Paryża (Brzuch Paryża, Emile Zola), Stambułu (Stambuł, Orhan Pamuk), a nawet do środka Ziemi (Podróż do środka Ziemi, Jules Verne). Na stronie www, która stała się systemem rezerwacji wirtualnych wycieczek, po wpisaniu w pasek wyszukiwania miasta, czy kraju, użytkownik otrzymywał propozycje powiązanych z nim książek. Co więcej, można było z niego wysyłać specjalnie przygotowane kartki pocztowe, na których znajdowała się okładka książki, a także krótki jej opis. Nawet zakładki do książek zmieniły się w bilety z kodami QR.  

Niewykorzystane przez biura podróży plakaty, do których zostały dodane wirtualne destynacje książkowe. Źródło: https://europeandesign.org/submissions/100-free-covid-journey-posters/

Zakładki zamieniły się w bilety z kodem QR, który linkował do danej pozycji i informował o jej dostępności. Źródło: https://europeandesign.org/submissions/100-free-covid-journey-posters/

Kampania tak zachwyciła mieszkańców oraz media, że dotarła aż do mediów narodowych, bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów pr-owych. Bez dwóch zdań odniosła sukces, ponieważ biblioteka zanotowała wzrost czytelników o 194,40%, wzrost wypożyczenia książek wyniósł ponad 220%, a odwiedzalność strony była większa o prawie 50%! Również dzięki tej akcji, biblioteka otrzymała o 25% wyższe dofinansowanie z budżetu miejskiego.

Podsumowanie tej akcji możecie zobaczyć tutaj:

Jesteśmy absolutnie zaczarowani pomysłem i nieszablonowym myśleniem: wykorzystaniem niewykorzystanych materiałów (takie eco!), zmiany wyglądu plakatów niskim kosztem (przez dodruk naklejek, które pojawiły się na plakatach), przyrównaniem realnego podróżowania do podróży dzięki wyobraźni. Może to również Ciebie, drogi Czytelniku, zainspiruje to do szukania nowych możliwości dla pozornie „zakurzonych” instytucji, które były, są i będą (całe szczęście!). I te nowe możliwości mogą być szalenie kreatywne.

Razem
0
Udostępnienia
Podobne Artykuły