Papier, do lamusa czy wciąż na fali?

Żyjemy w czasach, w których digital wypiera niemal wszystkie inne nośniki przekazu. Nie raz już prognozowano upadek mediów drukowanych, na przykład książek. Na szczęście jednak te pesymistyczne prognozy się nie zrealizowały. Dlaczego? Może dlatego, że papier niesie ze sobą dotyk autentyczności, a może dlatego, że “łatwiej posiąść treść, gdy jest wydrukowana na papierze”, jak powiedział Leonardo Sonnoli, jeden z autorytetów świata designu.

Kilka lat wstecz, niezwykłą akcję BO12, przywracającą niedowiarkom wiarę w moc papieru, w świecie przejmowanym przez digital, podjęła firma Antalis – znany producent papieru! Do swojego projektu zaprosiła ona 12 ikon świata kreacji, z 12 różnych krajów. Każdy z bohaterów akcji poproszony został o udział w wywiadzie prowadzonym przez Véronique Vienne, pisarkę, specjalizującą się w projektowaniu graficznym, oraz o zaprojektowanie unikalnego notesu. Leonardo Sonnoli był jednym z nich.

Rozmówcami Véronique byli prawdziwi “strażnicy świątyni kreatywności, patrzący jednocześnie w przyszłość, chętnie dzielący się swoją wizją papieru w epoce cyfrowej, poglądem, który może być przydatny dla wszystkich twórców, ale szczególnie dla tych, którzy być może zapomnieli, że papier jest medium samym w sobie.” Oto kilka najciekawszych wypowiedzi, które może zainspirują Was w procesie projektowania, bądź też w rozmowie z klientem.

Tak widzą związek między papierem a projektem najlepsi projektanci. Dla nich wybór papieru staje na równi z doborem czcionki, kolorystyki, układu strony czy przekazu. I mimo, że nowe technologie bywają bardzo uwodzicielskie, papier charakteryzują cechy, których digital nigdy nie zapewni. Dobrze więc, będąc projektantem, znać się na nim i świadomie wykorzystywać jego walory w pracy nad projektami, jak i w rozmowach z klientami.

Jaki papier do czego?

Papier dzielimy na następujące kategorie:

  • niepowlekany (offsetowy)
  • powlekany (kreda błysk i mat)
  • ozdobny
  • ekologiczny
  • samoprzylepny
  • samokopiujący
  • karton

Omówmy dziś trzy najczęściej stosowane grupy:

Papier niepowlekany, czyli papier offsetowy

Jak sama nazwa wskazuje, nie pokryty warstwą wygładzającą, jak papiery powlekane, przez co w odczuciu nieco chropowaty i matowy, zdecydowanie bardziej chłonny. Papier offsetowy, stosowany na co dzień chociażby w pismach firmowych (90g) wydaje się być banalnie zwyczajny, jednak w wyższej gramaturze nadaje charakteru projektom i śmiało może być wykorzystywany do bardziej wyszukanych formatów – zaproszeń, katalogów, prestiżowych realizacji.

Papier powlekany, czyli tzw kreda

Powlekany, czyli najpopularniejszy na rynku, odnajdziesz w większości ulotek, gazetek, magazynów i katalogów. Najczęściej występuje w gramaturach: 90, 100, 115, 130, 150, 170, 250, 350. W PrintUp we wszystkich powyższych odmianach. Kreda pokryta jest wygładzoną powłoką, dzięki której druk ma wyższy kontrast, a efekt jest mniej lub bardziej błyszczący, w zależności od tego, czy drukujemy na kredzie mat czy błysk.

Jakim kluczem kierować się przy doborze papieru powlekanego i jego gramatury? Niskie gramatury (90-115g) idealnie nadają się na gazetki reklamowe, katalogi szyte i klejone oraz arkusze plano. Im wyższa gramatura, tym bardziej elegancki produkt. Sztywność i gładkość kredy bardzo dobrze odnajduje się w wizytówkach, katalogach, kalendarzach, w okładkach notesów, teczkach, torbach papierowych, zaproszeniach i wielu innych. Im wyższa gramatura papieru, tym wyższy standard produktu.

Papiery ozdobne, zwane również szlachetnymi

Mają to do siebie, że sięgamy po nie, gdy świadomie planujemy uzyskać efekt wow, moment skupienia uwagi na produkcie, wywołania dodatkowych wrażeń! Mówimy tu o papierach barwionych w masie, dzięki czemu uzyskują równą, na całej powierzchni, barwę i jej głębię nie do uzyskania zadrukiem. Mówimy o fakturach, przeźroczystościach, a efektach metalizowanych. O papierach super gładkich, na których druk nabiera wyjątkowej ostrości. Naprawdę jest w czym wybierać! Pewnie nie jest Wam obce “macanie” papieru. A swoją drogą, ciekawe ilu z was go wącha? 😉

W naszej ofercie, dla ułatwienia procesu decyzyjnego naszych klientów, przygotowaliśmy próbnik papierów, tak powlekanych i niepowlekanych, jak i ozdobnych. Jeśli jeszcze go nie masz, zamów tutaj.

Papiery szlachetne cudownie współpracują z uszlachetnieniami typu Hot-stamping, lakierowanie UV, kaszerowanie, tłoczenie, tworząc najbardziej wyjątkowe produkcje. Który grafik nie lubi właśnie takich efektownych projektów?

O czym musisz pamiętać, dobierając papier?

Z pewnością masz już swoje doświadczenie, a jeśli dopiero je zbierasz, chętnie dołożymy do tego swoją cegiełkę. Na co należy zwrócić uwagę dobierając papier do projektu? Przede wszystkim na jego gramaturę, czyli potocznie zwaną grubość, choć w gruncie rzeczy chodzi o gęstość papieru. Jeśli planujesz ekonomiczną ulotkę i w związku z tym niską gramaturę, zwróć uwagę na to, czy projekt ma wysokie nafarbienie, czy przypadkiem druk nie będzie przebijał na drugą stronę. Może to sprawić, że ulotka może i będzie tanie, ale przede wszystkim nieczytelna. Dla ulotek najczęściej zaleca się gramatury pomiędzy 130-250g. W przypadku wizytówek natomiast zaczynamy dopiero od 250g i idziemy wzwyż.

A co z tą przezroczystością? W PrintUp wykorzystujemy tylko najlepsze ze swojej kategorii papiery, po to aby unikać prześwitywania druku na odwrotnej stronie. Doskonale wiemy, że oszczędzanie na papierze wiąże się często z utratą jakości i nauczeni doświadczeniem bazujemy na sprawdzonych surowcach.

Podobnie sprawa ma się z białością papieru, oczywiście w kontekście papierów powlekanych i niepowlakanych. Im wyższa biel papieru, tym efekt druku bardziej satysfakcjonujący. Również o to zadbaliśmy, tworząc ofertę papierów w naszej drukarni. Nie musisz się więc martwić o ten parametr.


“Kartka papieru ma sześć stron: przednią, tylną i cztery krawędzie.”

DANIEL EATOCK

Perspektywa sześciu stron kartki wydaje się być bardzo inspirująca, ponieważ przypomina nam, że projekt nie kończy się na przodzie i tyle kartki, że może objąć również jej krawędzie, tworząc przyciągający wzrok grzbiet książki, czy neonowy bok wizytówki. Dlatego w procesie projektowania należy dobór papieru traktować na równi z doborem elementów graficznych, ponieważ to wszystko tworzy całość! Mamy nadzieję, że czujesz podobnie a powyższy materiał okazał się być dla Ciebie interesującym. Zapraszamy Cię serdecznie do eksplorowania papierów z oferty PrintUp.

Razem
2
Udostępnienia
Podobne Artykuły