Projektuj z myślą o druku!

Witaj entuzjasto grafiki! Skoro tu jesteś, to łatwo odgadnąć, że szukasz wskazówek na temat przygotowania projektu dodruku. Chętnie Ci pomożemy!

Na potrzeby tego artykułu proces projektowania podzielimy na następujące etapy:

  1. Przygotowanie makiety projektu
  2. Projektowanie na przygotowanej makiecie
  3. Akceptacja projektu przez klienta
  4. Przygotowanie pliku gotowego do druku

Zanim jednak pochylimy się nad poszczególnymi etapami, kilka słów na temat właściwego podejścia do tematu.

Przed podjęciem konkretnych kroków warto jest zorientować się, w jakiej technologii projekt ma być wyprodukowany, to bowiem determinuje wymiar projektu, format w jakim powinien być zapisany, jego przestrzeń kolorystyczną i nie tylko.

“Wśród błędów, jakie popełniają klienci, w przesyłanych do nas plikach najczęściej pojawia się niewłaściwy format dokumentu (np word), zły wymiar, brak spadów, brak zachowanych marginesów bezpieczeństwa, zbyt niska rozdzielczość, niewłaściwa przestrzeń kolorystyczna (RGB zamiast CMYK).”

Szef Działu DTP PrintUp

Najbardziej niezawodnym z plików do druku, jest pdf, czyli “format plików służący do prezentacji, przenoszenia i drukowania treści tekstowo-graficznych, stworzony przez firmę Adobe Systems”. Do składania projektu, z zamiarem wyeksportowania go do pdf, najlepiej jest wykorzystać oprogramowanie z pakietu Adobe – szczególnie Adobe Indesign, który jest stworzony właśnie pod publikacje drukowane. Podobną funkcję spełni również Adobe Illustrator czy Adobe Photoshop, jednak najwyższą jakość przygotowania do druku zapewnia Indesign. W Polsce, przez wzgląd na stosunkowo niską cenę, często stosowany jest również Corel Draw, jednak sprawdza się głównie wprostych, jedno lub dwustronicowych projektach.Dla obszerniejszych publikacji i nie tylko, my polecamy Adobe Indesign.

Dlaczego pliki pdf? Ich przewagą jest przede wszystkim zapis grafiki wektorowej, co oznacza, że skalowanie pliku nie powoduje utraty jakości projektu, jak to może mieć miejsce w przypadku jpg, który również jest dopuszczalnym do druku formatem. Lepszym od jpg rozwiązaniem jest z pewnością tif, który jpg wyprzedza większą rozpiętością barwną oraz kompresowaniem bez utraty jakości.

OK. Wiemy już, w jakiej technologii drukujemy, a co za tym idzie, jaki wymiar i format oraz przestrzeń kolorystyczną dobrać. Czas więc na zabrać się za projektowanie.

Przygotowanie makiety projektu

Czym jest makieta projektu? To dokument, na bazie którego powstanie projekt. Tworząc nowy plik, na przykład w Adobe Indesign, musisz określić jego rozmiar, ilość stron, układ tych stron względem siebie, marginesy oraz spady. Zapewne większość z tych określeń jest dla Ciebie jasna. Dla nas jednak istotne wydaje się dopowiedzieć, jakie znaczenie dla projektu mają właściwie określone marginesy bezpieczeństwa oraz spady.

Te ostatnie, spady, to obszar zadruku, wychodzący poza planowany obszar projektu. Po co, spytasz? W procesie cięcia obszar ten, o szerokości od 1,5-5 mm (w zależności od wskazań drukarni dla danego produktu),odcina się. Jednak dzięki “wyciągnięciu”grafiki na spad, nie ma ryzyka, że na krawędzi cięcia będzie”świecić” biel kartki, co mogło by mieć miejsce, gdyby grafika kończyła się dokładnie z linią wyznaczoną na cięcie. Spady są natomiast zbędne w sytuacji, gdy obszar zadruku nie dochodzi do krawędzi dokumentu.

Z podobnych względów dobrze jest również mieć na uwadze, by istotne dla projektu elementy, takie jak teksty, czy zdjęcia osób, były oddalone od krawędzi cięcia o conajmniej 4 mm. Jest to tzw margines bezpieczeństwa. Ty, na potrzeby swojego projektu, możesz ustawić dowolne marginesy, które zapewnią Twojej pracy estetykę, jednak pamiętaj, aby utrzymać bezpieczną odległość od linii cięcia, o ile celowo nie chcesz wyciągnąć na przykład wielkiego nagłówka na spad.

Na tym etapie również ustalasz układ stron, który dla dwustronicowych dokumentów jest oczywisty, ale już dla ośmiostronicowych niekoniecznie. Inaczej wygląda, z taką ilością stron, broszura szyta, inaczej ulotka składana w harmonijkę. Poniżej porównanie.

Teraz zaplanuj sobie rozłożenie contentu w dokumencie, to da Ci pewność, że zmieścisz się z planowanym wkładem w ramach utworzonego formatu. Jeżeli tworzysz wielostronicowy dokument, w którym będą powtarzać się na każdej ze stron te same elementy, warto stworzyć stronę lub strony wzorcowe (w zależności od objętości publikacji i różnorodności powielanych szablonów stron).Możesz na nich śmiało umieścić wzorcowe ramki tekstowe, logo, czy ramki na zdjęcia, dzięki którym zachowasz stale wielkości powtarzalnych elementów i zaoszczędzisz czas na ich każdorazowe definiowanie.

Od strony technicznej jeszcze zalecamy, by wszystkie teksty umieszczać bezpośrednio w Indesig, natomiast grafiki wektorowe, wykonane w Adobe Illustrator, importować. do Indesign, podobnie jak bitmapy, po obróbce w Photoshop. Pamiętaj, aby importowane zdjęcia były zapisane w przestrzeni kolorystycznej CMYK, w rozdzielczości 300 dpi.

Bardzo ważne przed w przystąpieniem do projektowania! Upewnij się, że otrzymałeś komplet materiałów, jakie klient chce umieścić w publikacji. Uwierz, zaoszczędzisz tym sposobem sporo czasu. Wyobraź sobie, że wysyłasz do klienta wstępny projekt, a on uświadamia sobie, że jeszcze chciałby dołożyć to i tamto. Pracazaczyna się niemal od nowa.

Ustal więc zakres treści, ilość zdjęć. Przedyskutuj, jeśli masz wątpliwości, stosunek przesłanych materiałów, do zaplanowanego formatu. To jest ten czas, żeby okroić content, lub dodać strony do projektu. Masz to? Jedziemy dalej!

Projektowanie na przygotowanej makiecie

Co jest głównym celem projektowanych materiałów? Aby do odbiorcy dotarł określony komunikat. Dlatego w projektowaniu zasadnicze znaczenie odgrywa treść i to na niej należy się w pierwszej kolejności skupić.

Rozmieść teksty tak, aby przyciągały uwagę czytelnika. Elementy graficzne użyj jako dopełnienie projektu, podbicie komunikatu. Baw się czcionkami, oczywiście w oparciu o wiedzę z zakresu typografii, ortografii, interpunkcji, zasad składu tekstu. To obszar, który warto zgłębiać. Niejednokrotnie bowiem najlepsze są projekty oparte wyłącznie na typografii.

Zadbaj więc o odpowiednie interlinie i kerning (odległość między literami). O odległość pomiędzy łamami tekstu , między tekstem a zdjęciami, grafikami.Zadbaj o dzielenie wyrazów, o spójniki, by nie “wisiały” na końcu linijek tekstowych. Zadbaj o tak zwane “światło” w projekcie, czyli wolne przestrzenie, dzięki którym projekt zachowuje lekkość i estetykę.

Zatroszcz się o to, by projekt nabrał własnego charakteru, spójnego z marką, jaką reprezentuje. Masz to? Teraz czas na konfrontację z klientem.

Akceptacja projektu przez klienta

Od tego, na ile sprawnie przebiegły przygotowania do tematu, ustalenia, wymiana oczekiwań, zależy, na ile szybko i bez stresu przebiegnie proces akceptacji projektu.

Do klienta wyślij projekt w formacie pdf, w ustawieniu – najmniejszy rozmiar pliku. Taki pdf zachowuje wszystkie elementy projektu, jednak jest lżejszy od tego do druku, i łatwiejszy do wysyłania.

Jeśli projektujesz na rozkładówkach i w takim układzie wysyłasz pdf, nie zapomnij opisać klientowi, na co właśnie patrzy. Jak projekt wyglądać będzie po wydruku, przed i po złożeniu.

Warto jest na etapie wstępnych ustaleń umówić się na określoną, w ustalonej cenie, ilość poprawek. To mobilizuje klienta do rzetelnego podejścia do tematu, w jednej lub dwóch turach i niejednokrotnie powstrzymuje przed tak zwanym “wymyślaniem”. Zaakceptowane? Czas na czwarty krok.

Przygotowanie pliku gotowego dodruku

Pamiętasz jak przed chwilą generowaliśmy pdf według ustawień “najmniejszy rozmiar pliku”?Teraz wystarczy, że zmienisz ustawienia na “jakość drukarska”i dostosowujesz pozostałe ustawienia do własnych potrzeb.

Jeśli na przykład plik do druku wysyłasz w rozkładówkach a nie w pojedynczych stronach, pamiętaj aby zaznaczyć rozkładówki w pierwszej zakładce okna dialogowego. Reszta ustawień w zasadzie jest domyślna i nie ma sensu w nie ingerować.

W drugiej zakładce również warto pozostawić domyślne ustawienia. Próbkowanie dwusześcienne do 300 piks. na cal (czyli dpi) dla obrazów powyżej 450 dpi, oznacza tyle, że następuje domyślne obcięcie rozdzielczości, bez utraty jakości, po to by zoptymalizować rozmiar pliku.

W trzeciej zakładce już coś się dzieje. Jeśli Twój plik miał określone spady na etapie tworzenia makiety, teraz wystarczy, że zaznaczysz “użyj spadu dokumentu”, aby zostały uwzględnione. Jeśli o nich wcześniej nie pomyślałeś, to teraz jest ten moment, aby wpisać je z ręki. Może się również zdarzyć, że dokument ma spady ustawione na 3 mm, a wytyczne z drukarni sugerują 1,5 mm, wówczas opcja wpisywania “z ręki” umożliwia Ci nadpisanie ustawień spadu. W górnej części zakładki “znaczniki i spady” warto zaznaczyć linie cięcia, pasery, czy informację o stronie.

Ostatnia istotna zakładka “wyjście” umożliwia nam ustawienie właściwych profili kolorystycznych. Zdarza się, że drukarnia określa wymagany profil kolorystyczny. Niezawodnym jest Coated Fogra 39, który polecamy. Ważne jest, by nie dołączać dodatkowych profilów. Pozostałe zakładki pozostawiasz w ustawieniu domyślnym.

Na dziś tyle. mamy nadzieję, że nasz artykuł okazał się pomocny! Za tydzień spodziewaj się kolejnej dawki wiedzy i inspiracji.

W kontakcie!

Razem
0
Udostępnienia
Podobne Artykuły