RGB? CMYK? Pantone?

Czy zdarzyło Ci się zlecić do druku swój piękny kolorystycznie projekt i doznać rozczarowania na widok wydruku? Zabrakło nasycenia? Kolory spłowiałe? Zapewne już wiesz, z czego wynika problem. Projektując musimy mieć na uwadze, że robimy to na komputerze, który operuje skalą barw w systemie RGB (Red, Green, Blue), podczas gdy druk odbywa się w skali CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, K=Black). Dlatego niezbędna jest zmiana przestrzeni kolorystycznej z RGB na CMYK, przed puszczeniem pliku do druku.

Co jeśli o to nie zadbasz?

Zdecydowana większość systemów obsługujących maszyny drukujące, samodzielnie przekonwertuje kolory RGB na CMYK. Tracisz wówczas panowanie nad efektem końcowym. Ponieważ zmiana ta może wiązać się z mniej lub bardziej zauważalną stratą w nasyceniu – w zależności od zastosowanego koloru.

Dlaczego tak się dzieje?

Zacznijmy od tego, że oba modele różnią się bazowymi kolorami, z których mieszania powstają najróżniejsze barwy, a RGB posiada szerszy zakres barw w porównaniu z CMYKiem, który jest w stanie odtworzyć 70% kolorów, które widzimy. Poza tym model RGB stosowany jest na ekranach, które emitują światło, pogłębiając wyświetlane kolory, CMYK natomiast drukuje na papierze, który odbija światło.

Dlatego tak ważne jest świadome stosowanie kolorów już na etapie projektowania, a szczególnie akceptacji projektu przez klienta. W ten sposób możesz uniknąć wielu reklamacji, wynikających z różnic pomiędzy projektem na monitorze, a dostarczonym wydrukiem. Na szczęście pomyśleli o tym twórcy programów graficznych i tak n przykład w Adobe Photoshop pojawia się opcja ostrzegania projektanta, w sytuacji gdy wybrany kolor nie ma szans zostać wiernie oddany w druku.

O czym warto pamiętać zlecając druk w CMYK’u?

Druk ten charakteryzuje się siatką rastra. Co to oznacza? Po pierwsze istnieje ryzyko, że cztery nałożone na siebie kolory składowe nie spasują się idealnie i nastąpi tzw. “świecenie”, jak na przykładzie poniżej. Zdarza się to szczególnie przy bardzo małych elementach graficznych, liniach, czy drobnej czcionce.

Ten przykład przy okazji trafnie ilustruje, dlaczego w palecie CMYK, pierwotnie 3-kolorowej, dodano czwarty element składowy – czerń. Z połączenia CMY uzyskujemy czerń, jednak w parze z ryzykiem, że przy niespasowaniu powstanie problem, jak na obrazku. Poza tym o wiele taniej jest drukować czerń z dodatkowego pojemnika, niż mieszać CMY w maksymalnych ilościach (100% każdego). Nie każdy papier jest w stanie przyjąć taką dawkę farby, co z kolei grozi mazaniem się niezaschniętego wydruku. Czerń w palecie CMYK pozwala również na tworzenie ciemniejszych barw o większym nasyceniu.

CMYK nie gwarantuje uzyskania takiego samego efektu za każdym razem, ponieważ wiele tu zależy od zastosowanego podłoża, jego barwy czy chłonności. Ten sam projekt będzie wyglądał inaczej na powlekanej kredzie i na papierze offsetowym. A jeszcze inaczej na papierze barwionym, czy podłożu przezroczystym. W tych ostatnich przypadkach zaleca się poddruk bielą dla wydobycia koloru, ponieważ CMYK nie kryje podłoża w 100% i spod spodu może przebijać kolor tła.

Ponadto o różnicach w wydruku tego samego koloru CMYK może decydować również druk serii materiałów, opartych na tej samej kolorystyce, w różnych drukarniach, dysponujących odmiennymi technologiami druku, preferowanymi profilami kolorystycznymi oraz różnymi dostawcami farb.

No i nie zapominajmy o uszlachetnieniach. Zdarzyło Ci się już doświadczyć różnicy pomiędzy kolorem na kredzie a kolorem na tej samej kredzie, ale pokrytej folią mat, gloss, czy softtouch. Folia na szczęście ma to do siebie, że pogłębia kolor. Więc warto ją zastosować na teczkach, folderach czy katalogach.

Tak, jest sporo aspektów, o których warto pamiętać przy projektowaniu i zlecaniu do druku w gamie CMYK. A czy można sobie ułatwić zadanie?

Więc po co nam pantone?

Jest już dość powszechna praktyką, że projektując CI firmy, a przede wszystkim logo, stosujemy kolory wybrane z palety PANTONE. Dlaczego? Ponieważ pantone to gotowy, jednolity kolor, dzięki czemu unikamy rozpasowania kolorów i zyskujemy jego wysoką powtarzalność. Kolory pantone zmieszane są z aż 18 pigmentów, a wysokie normy producenta sprawiają, że zawsze lub niemal zawsze mają ten sam odcień.

Paleta kolorów pantone cechuje się wyższą intensywności i wyrazistością kolorów. A jej zaletą jest również seria kolorów metalicznych. Jeśli więc zależy Ci na tym, aby materiały drukowane wyróżniały się soczystością kolorów, efektem fluorescencji czy też metalicznym efektem, sięgnij po pantone. pantone z pewnością gwarantuje wyższą jakość, ale idzie za tym również wyższa cena, dlatego stosowany jest najczęściej w wybranych produktach i o charakterze premium.

O czym dobrze pamiętać wybierając pantone?

Nawet jeśli w planie jest zastosowanie koloru pantone jako podstawowej wersji logo, to jednak nie zawsze opłaca się drukować ulotki w wysokich nakładach z użyciem pantone. Dlatego w CI zawsze określony jest kolor pantone oraz dostosowana do niego wersja koloru CMYK i RGB. Na etapie dobierania kolorów pamiętaj o tym, by wybrany pantone miał swoje najwierniejsze odwzorowanie w obu z tych gam kolorystycznych.

Ponadto warto zainwestować w próbnik pantone, mimo, że to koszt kilkuset złotych. Monitor zawsze będzie dodatkowo podświetlał kolor, dlatego jego ocena w jasnym, naturalnym świetle, na próbniku, da nam realne wyobrażenie.

W przypadku pantone podłoże również odgrywa swoją rolę i może wpływać na różnice w zastosowaniu, z czym firma pantone poradziła sobie, wypuszczając serie kolorystyczne oraz próbniki, dedykowane różnym kategoriom surowców:

  • Pan­tone For­mula Guide Coated (pod­łoże powlekane)
  • Pan­tone For­mula Guide Unco­ated (pod­łoże niepowlekane)
  • Pan­tone For­mula Guide Matte (pod­łoże matowe)
  • Pan­tone Color Bridge Coated Euro (porów­na­nie kolo­rów Pan­tone i CMYK)
  • Pan­tone 4-color pro­cess guide coated (pod­łoże powlekane)
  • Pan­tone 4-color pro­cess guide unco­ated (pod­łoże niepowlekane)

Trzy słowa podsumowania

Drukuj z nami!

No ok, to nie wszystko. Z tą wiedzą, którą przed chwilą przyswoiłaś/eś, możesz czuć się bezpieczniej. Jeśli jednak pojawią się jakieś wątpliwości podczas przygotowywania plików do druku, zawsze możesz do nas zadzwonić. Postaramy się pomóc!

W PrintUp standardowym systemem druku jest oczywiście CMYK, ale Pantone nie jest nam obcy. Wielu z Was zgłasza się do nas z takim zapotrzebowaniem, a my z entuzjazmem podchodzimy do tego typu realizacji. Jeśli więc jesteś zainteresowana/y zastosowaniem pantone w druku, napisz do nas adres: wyceny@printup.pl

Razem
18
Udostępnienia
Podobne Artykuły