Wszystko o etykietach cz.2

Trendy w projektowaniu etykiet

Chociaż mówi się, aby nie oceniać książki po okładce, ani człowieka po ubraniu, to cóż…znaczna większość z nas automatycznie wyrabia sobie zdanie już przy pierwszym kontakcie. Z poprzedniego artykułu wiesz też, że około 70% konsumentów dokonuje wyboru produktu już przy półce. Zastanów się, co Twój projekt może mówić o produkcie. Miej też z tyłu głowy, że etykieta wpływa na zakup produktu.

Poniżej znajdziesz kilka popularnych propozycji projektowych, które możesz śmiało wykorzystywać w swoich pracach. Zwróć uwagę na to, że często style te bardzo sprawnie łączone są na jednym projekcie, np. minimalizm, biel i duży napis. Do tego również zachęcamy.

NO LABEL LOOK

transparentna folia i minimalistyczny projekt, tzw. „no label look”, to najlepsze rozwiązanie, aby w pełni ukazać walory produktu, np. kosmetyku, czy alkoholu lub innego napoju. Po nałożeniu takiej etykiety na produkt, wygląda ona tak, jakby bezpośrednio grafika znalazła się na opakowaniu. Najlepszy efekt uzyskuje się wówczas, gdy zawartość butelki jest dosyć mocno przezroczysta. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że w przypadku zastosowania na jednym produkcie dwóch etykiet: przedniej i tylnej, mogą one przy bardzo przezroczystym produkcie (np. butelka wody) zachodzić na siebie, co wpłynie na ich odbiór i czytelność. Zapobiec temu można na przykład przez przygotowanie poddruku białym na części etykiety.

CZAS NA BIEL

2021, to wielki powrót bieli. Biały jako wyróżnienie, podkreślenie przejrzystości projektu. Biała typografia, widoczna i wyróżniona. Białe, czyli bez tajemnic, bez ściemy, bez ukrytych komponentów. Białe oznacza czyste, nowe, transparentne, jasne. Poza tym, projektowanie w tej estetyce jest zwyczajnie bardzo eleganckie.

WYSOKA JAKOŚĆ

Oczywista oczywistość, nie każdy o tym pamięta. Warto upewnić się na wydruku próbnym, czy na pewno wszystko jest wyraźne i dokładne. Czy teksty są czytelne, szczególnie jeśli w grę wchodzi używanie bardzo małego rozmiaru czcionki.

WYRÓŻNIJ SIĘ Z TŁUMU

Odwiedź półkę sklepową, zobacz z jakimi produktami twój będzie konkurował. Nie warto się upodabniać, należy się wyróżniać. To jest właśnie myślenie całościowe, perspektywiczne. Cóż z tego, że Twój projekt będzie doskonały, jeśli zginie w tłumie, bo np. zrówna się kolorystyką czy pomysłem z produktem konkurencji? Warto poświęcić trochę czasu, aby obejrzeć towarzystwo, w którym znajdzie się produkt z naszą etykietą. Czy będzie na półce w markecie, czy na osobnym standzie? To wszystko ma kolosalne znaczenie dla wysokości sprzedaży.

ODŚWIEŻANIE

W tym roku też, wiele firm odświeża swoje projekty, które klienci już dobrze poznali i przyzwyczaili się do nich. Nawyk jest często dobrym sprzymierzeńcem marketerów, ale brak zmiany świadczyć może o tym, że nie idziemy z duchem czasu. Odświeżenie może być subtelne, ale też zupełne. Zmienia się typografia, zmienia się logo i kolorystyka.

UWAŻAJ NA GRADIENTY

Gradienty nie zawsze tak dobrze wyglądają na wydruku, jak na monitorze i warto o tym pamiętać. Znacznie lepiej wyglądają „formy płynne”, które również dają wrażenie ruchu i wpływają na nasze doznania sensoryczne.

WSZYSTKO PŁYNIE

Tak, jak dużą popularnością cieszą się slimy w świecie sensorycznym, tak też fantazyjne formy, pełne brokatowych dodatków i „płynnych kształtów” pojawiają się na etykietach różnych produktów. Jeszcze kilka lat temu, podobne motywy pojawiały się w logotypach, obecnie coraz odważniej zajmują większe powierzchnie nadruku.

MINIMALIZM i UPRASZCZANIE

Minimalizm króluje w projektach etykiet od kilku lat i wciąż ma się bardzo dobrze. Maksimum przekazu w minimalnej formie. Chcemy jak najszybciej znaleźć produkt, dowiedzieć się o nim jak najwięcej, w jak najkrótszym czasie. Obecnie zakupy wyglądają zupełnie inaczej, niż jeszcze rok temu. Klienci szybciej przemieszczają się po sklepach, patrzą na produkty przez przyłbice i inne elementy ochrony osobistej. Nie zawsze jest czas na wnikliwe studiowanie etykiety. Teraz, jak nigdy wcześniej liczy się pierwsze wrażenie i to, co produkt sobą reprezentuje. Warto też mieć z tyłu głowy różne podejście kobiet jak i mężczyzn do robienia zakupów.

POKAŻ ZAWARTOŚĆ

Zanim przejdziesz do projektowania, przyjrzyj się dokładnie opakowaniu. Być może wystarczy zupełnie mała i przeciętnie zwykła etykieta z nazwą produktu i logotypem, a wówczas produkt przemówi sam za siebie. Możliwości dzisiejszego druku pozwalają na przygotowywanie etykiet w różnych kształtach, z użyciem folii transparentnej, dzięki czemu, to produkt stawiany jest na pierwszym planie. Możemy w ten sposób ukazać soczystą zieleń kosmetyku, czy apetyczne ciasteczka nafaszerowane bakaliami na całej powierzchni.

DUŻE NAPISY

Duże napisy, ciekawe typograficznie, z pewnością przykują wzrok odbiorcy do naszego produktu. Upraszczanie, powiększanie, proste, ale nie banalne fonty – zwiększają czytelność i przekaz marketingowy.

POWTARZALNY WZÓR I SERIE

Patrząc przez pryzmat doświadczeń użytkownika, każdy sposób porządkowania świata, czy domowej przestrzeni jest zawsze mile widziany. Serie i wzory mogą tworzyć na przykład pary, takie jak szampon i odżywka, ketchup i musztarda itd. Powtarzalny wzór, który sprzyja rozpoznawalności marki lub zaprojektowanie części, które tworzą całość przy odpowiednim ustawieniu produktu – wszystko to z całą pewnością wpłynie na pozytywne doświadczenia użytkownika.

EKO

Matowe powierzchnie, motywy roślinne, grzyby, zwierzęta i inne symbole bliskie natury już na dobre zadomowiły się na opakowaniach i etykietach produktów. Trend ten będzie się stale rozwijał, w miarę rosnącej eko-świadomości użytkowników. Wiele marek korzysta z tych sprawdzonych rozwiązań od lat, dając konsumentom niekiedy złudne wrażenie zmian w produkcie, zmieniając wyłącznie opakowanie, czy etykietę.

RETRO/VINTAGE

Kiedyś to było lepiej… trzymając się tej nie do końca realnej maksymy, tęsknimy za jakością produktów, które znajdowały się w przeszłości na naszych półkach sklepowych. Retro projektowanie przypomina nam też o błogich czasach naszego dzieciństwa, czy beztroskiej młodości, dlatego z sentymentem patrzymy na przywracane na rynek gumy Turbo, batony Kukuruku, napój Frugo itd. Oprócz aspektu sentymentalnego, niektóre projekty sprzed 20, 40 czy też 60 lat były po prostu bardzo dobre i z tych udanych realizacji warto czerpać inspirację.

ILUSTRACJE

W dobie mocno wyeksploatowanych zdjęć ze stocków, jak i zmemizowanej ich formy dodatkowo popularyzującej wizerunek modeli w popkulturze, większą uwagę zyskują etykiety ilustrowane. Na naszym rodzimym rynku znaleźć można setki prac utalentowanych ilustratorów, nie trzeba szukać daleko, dlatego warto przeglądać chociażby behance, aby znaleźć interesujące nas propozycje.

UPROSZCZONA GEOMETRIA

Znamy i lubimy. Chętnie sięgamy, jako konsumenci po atrakcyjne, przypominające origami, czy obraz z kalejdoskopu formy. Uproszczone geometryczne wzory wyglądają dobrze zarówno w kolorowej palecie barw, jak i w monochromatycznych rozwiązaniach. Dodatkowo, świetnie nadają się do tworzenia patternów oraz serii. Z geometrycznych wzorów można tworzyć również projekty symboliczne, czy te podkreślające płeć.  

DZIWNE POSTACIE

Dużą popularnością cieszą się dziś etykiety ze zdjęciem lub rysunkiem wyjątkowej postaci. Może być to założyciel marki, modny Barber z kosmicznymi wąsami, czy też fikcyjna postać, która przyciągnie wiele spojrzeń. Łączymy w ten sposób fikcję z rzeczywistością lub dodajemy prostą narrację do produktu, która przemawia w jego imieniu.

ŻART

Na koniec coś, co lubimy szczególnie, czyli puszczenie oka do konsumenta. Niekoniecznie w formie graficznej. Wystarczy jedno zabawne zdanie, które poprawi humor użytkownikowi, albo przywiąże go do danej marki. „Przetestowane na jednej osobie. Powiedziała, że żel myje”, „Nie testowane na zwierzętach ani roślinach”, „Przyjazne dla vegan, wegetarian, mięsożerców i osób z piegami”.

Na koniec jeszcze ostatnia wskazówka projektowa:

Jeśli chcesz wdrożyć teorię do praktyki, możesz zamówić ETYKIETY u nas.

Zachęcamy też do nabycia WZORNIKA ETYKIET.

W kolejnym i ostatnim już artykule dotyczącym etykiet, pochylimy się nad aspektami technicznymi ich projektowania. Pokażemy też, jak odpowiednio zwymiarować różne rodzaje opakowań.

Razem
0
Udostępnienia
Podobne Artykuły