Wszystko o etykietach cz.1

Czyli o tym, jakie dane musisz zebrać, zanim przystąpisz do projektowania.

Zarówno, jeśli Twoim konikiem są etykiety, jak i dopiero zaczynasz przygodę z nimi, przeczytaj kilka poniższych wskazówek, które dla Ciebie przygotowaliśmy – usystematyzujesz sobie wiedzę, a może nawet dowiesz się czegoś nowego.

Poznaj dokładnie produkt, na którym pojawi się Twoja etykieta.

Dowiedz się, jaka jest jego strategia komunikacji – czy chcemy podkreślić prestiż marki, aspekt ekologiczny, bliskość natury, a może chcemy, aby produkt sam przemówił za siebie? Te wszystkie elementy mają kluczowe znaczenie przy projektowaniu etykiety. Badania wskazują, że większość konsumentów, zdecyduje się na zakup dopiero przy półce, dokonując tym samym spontanicznych zakupów. A jak wiemy, z półki będzie krzyczało: „WEŹ MNIE! MNIE WEŹ!!” wiele produktów konkurencji. Te kilka sekund pierwszego kontaktu zdecyduje o tym, który produkt ostatecznie znajdzie się w koszyku klienta.

Zwymiaruj opakowanie.

Ponieważ wymiarowanie etykiet na opakowania jest bardzo złożonym tematem, poświęcimy mu odrębny artykuł. Nie ulega jednak wątpliwości fakt, że etykieta powinna być odpowiednio dopasowana do podłoża. Ma to znaczenie estetyczne, użytkowe i również marketingowe – przez pryzmat źle dobranej etykiety Klient może również uznać nasz produkt za niechlujny, czy przygotowywany w pośpiechu.

Dobierz odpowiednie materiały (podłoże, klej, uszlachetnienia).

W zależności od tego, na jakim opakowaniu znajdzie się Twoja etykieta (tworzywo, szkło, folia itd.) oraz gdzie produkt będzie eksponowany (wewnątrz czy na zewnątrz), dobierz odpowiednie materiały. Dokładny opis naszych podłoży, klejów i uszlachetnień wraz z podpowiedziami, kiedy i gdzie je wykorzystać – znajdziesz TUTAJ. Natomiast jeśli chcesz mieć pewność, że wszystko będzie pasowało, jak należy – koniecznie zrób próbę. Dodatkowo, polecamy zamówienie wzornika, który stanie się Twoim ulubionym narzędziem.

Sprawdź, co powinno znaleźć się na etykiecie – zgodnie z prawem.

Informacje zawarte na produkcie, to nie tylko wygoda dla Klienta, ale też obowiązek prawny. W dużym skrócie, etykieta żywności powinna zawierać następujące informacje:

  • nazwa żywności,
  • wykaz składników;
  • wszelkie składniki lub substancje pomocnicze w przetwórstwie wymienione w załączniku II do ww. Rozporządzenia lub uzyskane z substancji lub produktów wymienionych w załączniku II, powodujące alergie lub reakcje nietolerancji, użyte przy wytworzeniu lub przygotowywaniu żywności i nadal obecne w produkcie gotowym, nawet jeżeli ich forma uległa zmianie;
  • ilość określonych składników lub kategorii składników;
  • ilość netto żywności;
  • data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia;
  • wszelkie specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia;
  • nazwa lub firma i adres podmiotu działającego na rynku spożywczym;
  • kraj lub miejsce pochodzenia;
  • instrukcja użycia, w przypadku gdy w razie braku takiej instrukcji odpowiednie użycie danego środka spożywczego byłoby utrudnione;
  • w odniesieniu do napojów o zawartości alkoholu większej niż 1,2 % objętościowo, rzeczywista zawartość objętościowa alkoholu;
  • informacja o wartości odżywczej

(podstawa prawna: Art. 1 ust. 2 lit. i), j), art. 9 ust. 1, art. 12, art. 13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności[1]; Art. 5351 w zw. z art. 5461 Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2014 poz. 121). Bardziej szczegółowe wytyczne znaleźć można na STRONIE.

Z kolei na etykietach kosmetyków znaleźć się muszą takie dane:

  • nazwa i adres firmy,
  • ilość preparatu w opakowaniu,
  • data trwałości i nr partii,
  • symbol PAO,
  • składniki oraz ostrzeżenia.

Do nieobowiązkowych informacji należy m.in. oznakowanie materiału czy znak „dbaj o czystość”. Po więcej szczegółów zapraszamy do ARTYKUŁU.

Przejrzyj, co robi konkurencja

Podglądaj, ale nie ściągaj. Nie rób plagiatów, produktów podobnych, czy inspirowanych. Grozić to może potraktowaniem tak zaprojektowanej etykiety jak „podróbki”. Co więcej, każdy plagiat podlega konsekwencjom prawnym. W projektowaniu kieruj się raczej zasadą, aby się wyróżnić spośród tłumu. Do dyspozycji masz wiele środków: grafika, treść, uszlachetnienia, materiały, forma.

Teraz możesz już przejść do części zasadniczej – czyli projektowania. O tym, jak przygotować atrakcyjną wizualnie i merytorycznie etykietę – opowiemy w kolejnej części.

Razem
0
Udostępnienia
Podobne Artykuły